Met de boot op pad – combinatie trailer en auto

met de boot op pad

Met de vakantie in aantocht gaan we plannen maken voor de komende vaarvakantie. Heb je een kleine boot en een voldoende zware auto? Dan valt te overwegen de boot op de trailer naar nieuwe vaargebieden mee te nemen. Kan dat zomaar en waar moet je dan op letten? In dit artikel lees je over de combinatie auto-trailer-boot. In volgende artikelen krijg je informatie over het rijden met een dergelijke combinatie en over de verplichte documenten en regelgeving.

Om zelf je boot achter de auto mee te nemen is wel een goede voorbereiding nodig. En er moeten keuzes worden gemaakt. Zoals, welke auto gebruik je? Wat voor trailer? En uiteraard wat voor een boot? Deze drie zaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

De auto

We beginnen bij de auto. Als je met je eigen auto wilt gaan traileren, dan bepaalt dat direct hoe zwaar de combinatie boot-trailer maximaal mag zijn. Op het grijze aanvullingsblad, of nieuwe groene kenteken, staat aangegeven wat je maximaal mag trekken. Als voorbeeld nemen we 1.500 kilo. De volgende keuze is de trailer: een gemiddelde enkelasser weegt 300-350 kilo en een gemiddelde dubbelasser 400-450 kilo.
Laten we als voorbeeld een enkelasser nemen van 325 kilo. Dit betekent dat je een bootgewicht mag vervoeren van 1.500 minus 325 is 1.175 kilo. Aangezien de praktijk uitwijst dat de meeste boten 20% zwaarder zijn dan in de folder wordt aangegeven, kom je dus op een ‘foldergewicht’ van 940 kilo. Je boot mag dus niet zwaarder zijn dan maximaal 940 kilo.
Heb je een zwaardere boot, dan zul je, terugrekenend, komen bij een zwaardere en dus duurdere auto. Op internet (bijvoorbeeld www.caravantrekker.nl) kan je auto’s selecteren op trekkracht, maar ook op andere eigenschappen.

Vraag bij aankoop van een boot met trailer altijd om de totale combinatie in je bijzijn te laten wegen. De trailer-boot combinatie moet daarbij afgekoppeld met het neuswiel op de weegbrug staan. Kies hiervoor een weegbrug waarmee ook zogeheten ‘ambtelijk’ wegen uitgevoerd wordt. Deze bruggen zijn nauwkeurig geijkt.

De boot

Een belangrijke beperking bij de keuze van de boot is de breedte. Deze mag niet meer dan 2,50 meter bedragen. Meet het na, want ook hier is vaak een verschil tussen ‘folderbreedte’ en werkelijke breedte. De Duitse politie is hier bijvoorbeeld heel streng op en meet combinaties onderweg regelmatig na.
Nu nog de keuze van de boot. Hoe meer comfort, hoe meer gewicht. Voor het overige geldt: Welk vaargebied? Wel of geen kraangebruik? Enzovoort. Deze en nog andere zaken bepalen de persoonlijke keuze voor een bepaalde boot. Als je net begint met traileren, valt het te overwegen eerst op de tweedehandsmarkt te kijken. Voor een nieuwe, trailerbare boot betaal je al gauw tegen de € 25.000,-. Als het niet bevalt, verkoop je de boot vaak met € 3.000,- tot € 6.000,- verlies. Op de tweedehandsmarkt zijn een aantal typen boten ruim voorradig. Bevalt de boot niet, dan is hij tegen een verlies van € 500,- tot € 1.000,- snel te verkopen.

De trailer

Boottrailers zijn er in allerlei soorten en maten. Er bestaan speciale boottrailers voor speedboten, zeilboten, visboten, kielboten en waterscooters. Dit zijn allemaal trailers voor op de openbare weg. Tot 750 kilo mogen deze trailers ongeremd zijn. Vanaf 750 kilo moeten ze niet alleen geremd zijn, maar ook voorzien zijn van een kenteken en registratiebewijs. Ze worden voor de wet gelijkgesteld aan een aanhangwagen. Voor alle oudere boottrailers geldt dat ze moeten zijn aangepast aan de huidige wetgeving, bijvoorbeeld ten aanzien van de vereiste verlichting.
Daarnaast bestaan er voor grotere zeilboten en motorboten nog speciale stallingtrailers en trolly- en bootbokken. Dit zijn speciale trailers en bokken die niet op de openbare weg mogen, maar bedoeld zijn om de boot op het terrein van en naar de winterstalling te vervoeren.
Naast de specifieke trailers voor de verschillende soorten boten, bestaan er natuurlijk verschillen in lengte, draagvermogen en breedte, maar ook een verschil tussen kantelbare trailers en niet kantelbare trailers.

Categorie: Nieuws

Frank Werneke

Geschreven door Frank Werneke

Accountmanager Special Accounts bij Europeesche verzekeringen

Meer artikelen van deze auteur (45)

Reacties (3)

  1. D Maat
    Reply

    Hallo,
    Wij gaan met een boot op trailer met vakantie naar Kroatie,kunt u mij vertellen wat de regels zijn voor het rijden met boottrailer in Duitsland.
    Wij hebben namelijk een boot met dichte cabine en hierin hebben we wat bagage bij een tent liggen mag dit?
    Ik hoor het graag op kort termijn van u.

    Mvg D Maat.


    • Frank Weneke

      Als het om de Duitse regelgeving gaat is het zo dat het verboden is bagage te vervoeren in een boot die op een trailer vervoerd wordt. Ook moet de schroef van de buitenboordmotor afgenomen of duidelijk afgeschermd worden.

      Als uw vraag betrekking heeft op de dekking van een bootverzekering dan is het zo dat op de inboedeldekking van de bootverzekering alleen zijn begrepen losse zaken die u nodig heeft voor het verblijf aan boord als u gaat varen. Deze zaken zijn alleen verzekerd tegen diefstal als de sloten of de ruiten van uw boot zijn verbroken, of als er andere bewijzen van braak zijn, en als de inboedel van buitenaf niet zichtbaar was opgeborgen. Bovendien moet uw boot en/of boottrailer gestald zijn op een afgesloten terrein behalve als u een korte stop maakt tijdens het reizen met uw boot op uw boottrailer.

      Op de inboedelverzekering van uw boot zijn echter ook een aantal kostbare zaken niet verzekerd (zoals onder meer fototoestellen, radio’s, laptops, sieraden en horloges).

      Om een uitgebreidere dekking te krijgen voor uw bagage, bijvoorbeeld voor uw tent, kunt u eventueel een reisverzekering afsluiten. Om te zien wat dan precies verzekerd is zie de polisvoorwaarden van uw boot- of reisverzekering.

      MvrGr
      Frank Werneke


  2. h kock
    Reply

    hallo

    Breedte boot in Duitsland 2,5 m ? geld de wet ondeelbare last in Duitsland niet?



Reageren





* E-mailadres wordt niet getoond

Antwoorden van de expert:
Bert Voorn
Expert: Bert Voorn
Verzekeringsexpert bij Europeesche ...

Eelco Piena
Expert: Eelco Piena
Allround watersport expert

Ferry Brons
Expert: Ferry Brons
Schadespecialist bij Europeesche ...

Frank Werneke
Expert: Frank Werneke
Accountmanager Special Accounts bij ...

Vraag 1/7

Stel ook een vraag

Stel hier uw vraag aan onze experts






Blijf op de hoogte

Ontvang 1x per maand onze nieuwsbrief met tips en artikelen voor liefhebbers.

Video's
play
Veilige gasinstallatie
Veilige gasinstallatie

play
Brandpreventie
Brandpreventie

play
Blusmiddelen
Blusmiddelen